Využite nový Účet POHODA pre bezpečnejšie a pohodlnejšie jednotné prihlasovanie k službám a aplikáciam STORMWARE
Skip Navigation LinksSTORMWARE > Podpora > Účtovný a daňový servis > Virtuálna registračná pokladnica – povinnosti pri...
Účtovný a daňový servis

Virtuálna registračná pokladnica – povinnosti pri jej používaní

Ing. Martina Zabáková, daňová poradkyňa / 25. 4. 2017

Používanie virtuálnej registračnej pokladnice (VRP) namiesto elektronickej registračnej pokladnice (ERP) má u podnikateľov, ktorí majú túto povinnosť zvyšujúci trend.

Virtuálna registračná pokladnica (VRP) je prostredie na webe, ktoré je zriadené Finančným riaditeľstvom SR a je poskytované bezplatne podnikateľom a komunikuje s podnikateľom prostredníctvom koncového zariadenia. Je to v podstate online aplikácia, ku ktorej je možné sa pripojiť cez stolový počítač, notebook, tablet, dokonca aj cez smartfón. Nemôžu ju však využívať všetci podnikatelia, iba tí, ktorých počet vydaných pokladničných dokladov v jednom kalendárnom mesiaci nie je viac ako 3000. V prípade ak podnikateľ uvedenú hranicu presiahne, musí začať používať klasickú elektronickú registračnú pokladnicu. Výhodou používania VRP sú nižšie náklady na jej prevádzku, za čiastočnú nevýhodu možno považovať, že podnikateľ musí mať nepretržitý prístup na internet a tlačiareň alebo iné zariadenie, cez ktoré dokáže vytlačiť pokladničný doklad.

Aj na používanie VRP sa viažu nasledovné povinnosti, ktoré je potrebné dodržiavať:

  • Registrácia na daňovom úrade: Podnikateľ je povinný podať žiadosť daňovému úradu na pridelenie kódu VRP a prihlasovacích údajov. Túto žiadosť môže podať písomne alebo elektronicky.
  • Existencia koncového zariadenia: Podnikateľovi vzniká povinnosť mať koncové zariadenie s pripojením na Internet (napr. PC, notebook, tablet, smartfón) a tlačiareň.
  • Evidencia tržby bez zbytočného odkladu po jej prijatí: Podnikateľ je povinný evidovať tržbu v ERP bez zbytočného odkladu po jej prijatí. Rovnakú povinnosť má aj podnikateľ, ak je na neho vyhlásený konkurz a naďalej prevádzkuje svoju činnosť. Túto povinnosť nemá podnikateľ v likvidácii a podnikateľ, na ktorého je vyhlásený konkurz, ak ďalej nepodniká.
  • Vyhotovenie intervalovej a prehľadovej uzávierky: Podnikateľ má povinnosť vyhotoviť intervalovú a prehľadovú uzávierku, vytlačiť ich musí iba na základe požiadavky daňového úradu. Povinnosť vytlačiť intervalovú uzávierku vzniká podnikateľovi do lehoty, po ktorej zaniká nárok na vyrubenie dane alebo rozdielu dane. Obe uzávierky si však podnikateľ môže vyhotoviť a vytlačiť aj pre svoje potreby.
  • Zabezpečenie údržby a vykonávanie opráv: Pri poruche vzniká podnikateľovi povinnosť zabezpečiť opravu koncového zariadenia VRP alebo ho nahradiť novým zariadením do 48 hod.
  • Vystavenie paragónu pri prerušení prevádzky VRP:  Podnikateľ má povinnosť vystavovať paragón v 2 vyhotoveniach a kópiu paragónu archivovať po dobu 5 rokov po ukončení roka, ich vyhotovenia.
  • Nahlásenie zmeny údajov: Podnikateľ je povinný ohlásiť všetky zmeny daňovému úradu.
  • Zabezpečenie ochrany VRP: Podnikateľ je povinný zabezpečiť ochranu prihlasovacích údajov k VRP.
  • Ukončenie prevádzky VRP: Pri ukončení prevádzky VRP musí podnikateľ podať písomné oznámenie ukončenia prevádzky daňovému úradu do 3 pracovných dní od dňa ukončenia prevádzky.

Zdroj: info@atc.sk, tel: +421 2 50 22 94 11, web: www.atc.sk