Využívame cookies pre zabezpečenie jednoduchšieho používania našich webových stránok. Pokračovaním v prehliadaní webu predpokladáme, že s tým súhlasíte. Rozumiem Viac informácii

12.3 Internetové obchody

Ekonomický a informačný systém POHODA podporuje obchodovanie na internete prostredníctvom rôznych obchodných systémov. Stačí, keď si zvolíte internetový obchod, ktorý najviac zodpovedá vašim požiadavkám, a môžete veľmi pohodlne predávať cez internet vybraný tovar, ktorý máte zavedený v agende Zásoby. Zároveň môžete automaticky prijímať objednávky do agendy Prijaté objednávky.

Objednávkový systém STORMWARE eForm

PU12_eForm.png

STORMWARE eForm je celkom originálny spôsob obchodovania na internete pomocou firemného ekonomického systému. Je primárne určený firmám s úzkym sortimentom ponúkaného tovaru, pre ktorý nie je použitie klasického internetového obchodu vhodné.

STORMWARE eForm nie je klasický internetový obchod. Ide o objednávkový formulár vygenerovaný ekonomickým systémom POHODA, ktorý umožňuje automatický import získaných objednávok do účtovníctva. Vytvorený eForm stačí umiestniť na vaše webové stránky (i na klasický HTML web bez podpory aktívneho skriptovania na strane servera), na jednotlivé stránky pridať odkazy na tento formulár a potom už len očakávať objednávky od zákazníkov.

405_internetove_obchody.png 

Objednávky vytvorené z formulára eForm sú doručované na vami zadaný e-mail vo forme prílohy správy s príponou XPH. Túto prílohu vie POHODA automaticky importovať. Podrobnejšie informácie o STORMWARE eForm nájdete na www.stormware.sk/pohoda/eform.

Registrácia obchodu

Ak chcete ovplyvniť radenie skladových položiek na objednávkovom formulári eForm, zoraďte položky v agende Zásoby podľa zvoleného kritéria a triedenie uložte. Skladové zásoby uvedené vo formulári STORMWARE eForm sú po jeho vytvorení zoradené podľa poľa Členenie a podľa triedenia uloženého v agende Zásoby.

Otvorte agendu Nastavenie/Internetové obchody/Nastavenie internetových obchodov pre konfiguráciu internetových obchodov. Založte internetový obchod STORMWARE eForm. V nastavení zadajte názov obchodu, názov stránky, internetovú adresu obchodu a svoj e-mail pre doručovanie objednávok. Záznam uložte a tlačidlom Zaregistrovať prejdite k vlastnej registrácii obchodu. (Musíte byť pripojení na internet.)

Otvorí sa internetový prehliadač. Vyplňte požadované údaje. Po úspešnej registrácii dostanete do niekoľkých minút na e-mail, ktorý ste predtým zadali v agende Internetové obchody, registračné číslo. Toto registračné číslo zadajte do poľa Registračné číslo v ponuke STORMWARE eForm a záznam uložte.

Vytvorenie objednávkového formulára

V agende Sklady/Zásoby pri vybraných zásobách zaškrtnite voľbu Internet. V agende Internetové obchody vyberte požadovaný sklad (alebo všetky sklady), internetovú cenu, upravte nadpis, hlavičku a pätu objednávky a záznam uložte. Stlačením tlačidla Vytvoriť eForm vygenerujete súbor HTML s objednávkou, ktorý sa zobrazí v prehliadači. Potom už len stačí objednávku umiestniť na internet. Súbor si premenujte podľa potreby, príp. upravte jeho grafický dizajn podľa pokynov na www.stormware.sk/pohoda/eform.

Objednávkový formulár eForm môžete samozrejme kedykoľvek vytvoriť znovu, rovnako ako aktualizovať texty, zmeniť ceny, pridať nové položky atď.

Objednanie tovaru

Zákazník si v objednávkovom formulári vyberie tovar, vyplní všetky potrebné údaje a stlačí tlačidlo Odoslať. Vzápätí sa mu zobrazí potvrdenie o odoslaní objednávky. Na konci stránky s potvrdením je uvedený text, ktorý ste uviedli v agende Nastavenie internetových obchodov do poľa Potvrdenie. (Odporúčame sem uviesť čas expedície a pod.) V tejto záverečnej časti potvrdenia je umiestnený tiež odkaz na vašu domovskú internetovú stránku, ktorú máte zadanú v nastavení.

Import objednávky

Spustite program POHODA a otvorte databázu. V poštovom klientovi vyberte správu s doručenou objednávkou od zákazníka. Kliknite na prílohu a zvoľte povel Otvoriť prílohu. POHODA vás informuje o importe objednávky. Objednávku máte k dispozícii v agende Prijaté objednávky.

Klasický internetový obchod

V programe POHODA môžete využiť tiež internetové obchody od iných poskytovateľov týchto služieb. Prepojenie týchto internetových obchodov prebieha na princípe XML komunikácie (www.stormware.sk/xml).

 

Ak chcete mať obchod s bohatým sortimentom tovaru a k dispozícii pokročilé obchodné funkcie, máte na výber z internetových obchodov FastCentrik (www.fastcentrik.sk) spoločnosti NetDirect, Vltava 2000 (www.vltava2000.cz) spoločnosti ACTIVE 24 alebo inShop (www.inshop.sk) spoločnosti ZONER software. Bližšie informácie nájdete na uvedených internetových stránkach. Pre nastavenie iného internetového obchodu, ktorý by ste chceli pomocou XML komunikácie prepojiť s programom POHODA, môžete použiť typ tzv. všeobecného internetového obchodu.

Najprv si založte obchod na internete a uzavrite zmluvu s poskytovateľom služby. Od neho dostanete i offline klienta internetového obchodu. Klienta nainštalujte na počítač, ktorý je pripojený na internet. Potom otvorte agendu Nastavenie internetových obchodov a vykonajte všetky dôležité a požadované nastavenia. Pre každý typ e-shopu, ktorý si plánujete nastaviť, založte v tejto agende samostatný záznam. (Bližší popis formulára agendy a nastavenie jednotlivých internetových obchodov nájdete v interaktívnom pomocníkovi, ktorého otvoríte stlačením klávesu F1.)

V agende Sklady/Zásoby následne zaškrtnite voľbu Internet pri tých zásobách, ktoré chcete ponúkať na internete. Nakoniec odošlite pripravený sortiment na internet. Na to slúži voľba Odoslať na internet v sprievodcovi Internetové obchodovanie…, ktorého vyvoláte prostredníctvom ponuky Súbor/Dátová komunikácia.

Po všetkých nastaveniach už môžete prijímať objednávky zo svojich e-shopov. Na to slúži voľba Stiahnuť z internetu v spomínanom sprievodcovi. Iba posledné dve operácie, ktoré sa týkajú internetového obchodovania, teda odosielania a sťahovania údajov, vyžadujú pripojenie na internet.

Všeobecný internetový obchod

POHODA podporuje komunikáciu so všeobecným internetovým obchodom prostredníctvom XML. O výmenu údajov, resp. príjem/odoslanie sa stará komunikačný klient programu POHODA, ktorý je založený na webových službách a HTTP protokole.

Aby ste mohli prepojiť program POHODA a internetový obchod, musí váš internetový obchod podporovať komunikáciu prostredníctvom webových služieb a HTTP protokolu.

Webová služba umožňuje webovej stránke rozšíriť jej funkcionalitu a dynamickosť. Webové služby môžu prijímať správy a na tieto správy odpovedať. Vďaka týmto dvom základným vlastnostiam môže program POHODA odovzdať webovej službe údaje alebo požiadavku na údaje. Webová služba túto požiadavku vyhodnotí, spracuje a následne vytvorí odpoveď, ktorú odovzdá späť programu POHODA.

Nastavenie Všeobecného internetového obchodu v programe POHODA

Nastavenie vykonáte v agende Internetové obchody, ktorú otvoríte povelom Nastavenie/Internetové obchody/Nastavenie internetových obchodov. Agenda Internetové obchody obsahuje niekoľko variantov internetových obchodov, preto pri nastavení nového obchodu vyberte typ Všeobecný internetový obchod a vyplňte záložky: Všeobecné, WEB klient, Export, Export-XSLT, Import, NastavenieFTP klient.

407_nastavenie_vseob_internet_obchodu.png 

Popis jednotlivých záložiek

Všeobecné – POHODA umožňuje nastaviť komunikáciu s viacerými všeobecnými internetovými obchodmi. Pole Názov obchodu preto slúži ako jednoznačný identifikátor a názov musí byť unikátny. Pri komunikácii programu POHODA a internetového obchodu budete obchod vyberať podľa tohto názvu.

Web klient – Ak webová služba vyžaduje autentizáciu, je potrebné vyplniť meno a heslo. V opačnom prípade tieto údaje nevypĺňajte. Ide o jednoduchú autentizáciu (Basic access authentication) pri prístupe na webové stránky. Webový server vyzve pomocou protokolu HTTP pristupujúceho klienta (typicky webový prehliadač), aby poslal v rámci požiadavky na stránku tiež autentizačné informácie (tj. meno a heslo).

Export – Program POHODA vytvorí výstupné údaje v štandardnom formáte XML POHODA. Ak váš internetový obchod vyžaduje iný formát, musíte mať vytvorenú XSLT transformačnú šablónu na prevod vami požadovaného formátu a typu údajov. Na záložke Export-XSLT potom pre jednotlivé agendy priradíte konkrétne transformačné šablóny.

Import – POHODA vytvorí výstupné údaje (požiadavku na údaje) v štandardnom formáte XML. Ak váš internetový obchod vyžaduje iný formát, musíte mať vytvorenú XSLT transformačnú šablónu na prevod vami požadovaného formátu a typu údajov. V sekcii Transformácia XSLT vstupných údajov do programu POHODA potom pre jednotlivé agendy priradíte konkrétne transformačné šablóny.

Nastavenie – Na tejto záložke uveďte doplňujúce nastavenie, napr. sledovanie komunikácie (história), verzia XML komunikácie, komprimácia údajov a pod.

Viac informácií o nastavení všeobecného internetového obchodu, príklady XML požiadaviek a pod. získate na www.stormware.sk/podpora/faq/obecny_obchod.aspx alebo v pomocníkovi programu POHODA.

FTP klient – Tu vyplníte všetky potrebné údaje, napr. adresu FTP servera, port, užívateľské meno a heslo pre pripojenie. Ďalej tu nadefinujete cieľovú zložku pre uloženie údajov (obrázkov, resp. súvisiacich súborov) na FTP serveri.

Program POHODA umožní prenášať na všeobecný internetový obchod adresy, objednávky, členenie skladov, kategórie, internetové parametre a zásoby (vrátane obrázkov súvisiacich súborov). Zo všeobecného internetového obchodu prenáša späť do programu POHODA adresy, objednávky a zásoby.

Internetové obchodovanie – scenáre

Pre všeobecný internetový obchod môžete nadefinovať scenáre, prostredníctvom ktorých si vopred nastavíte komunikáciu medzi programom POHODA a e-shopom. Takto vytvorený scenár následne vyberte pri spustení komunikácie s internetovým obchodom.

Prostredníctvom povelu Vytvoriť scenár v agende Internetové obchody založíte jednotlivé scenáre. Zvolením povelu sa otvorí sprievodca Internetové obchodovanie – scenáre, v ktorom zadáte na prvej strane názov, popis scenára a prednastavíte typ komunikácie, tj. či ide o odoslanie údajov na internet alebo stiahnutie údajov z internetu. Na ďalších stranách sprievodcu nastavíte spôsoby exportu alebo importu údajov.

Pomocou povelu Editovať môžete jednotlivé scenáre upravovať. Otvorí sa sprievodca Internetové obchodovanie – scenáre, v ktorom jednotlivé polia máte možnosť editovať.

Pri spustení komunikácie prostredníctvom povelu Súbor/Dátová komunikácia/Internetové obchodovanie… potom stačí na druhej strane zobrazeného sprievodcu zvoliť typ komunikácie Scenár a vybrať jeden z nastavených scenárov.

Administrácia internetového obchodu priamo v programe POHODA

Priamo v programe POHODA veľmi ľahko a rýchlo nadefinujete parametre a kategórie svojho e-shopu a priradíte ich k jednotlivým skladovým položkám v agende Sklady/Zásoby.

Zápis nových parametrov uľahčuje ponuka prednastavených typov, ako sú Dátum, Text, Číslo, Merná jednotka, Zoznam či Áno/Nie. Každá kategória môže mať svoj popis a obrázok. Vytvorené parametre sa priraďujú buď priamo ku skladovým položkám, alebo k vybraným kategóriám. Keď zaradíte skladovú položku do nejakej kategórie, prenesú sa k nej i parametre nastavené práve tejto kategórie. Ku skladovej položke môžete ďalej priradiť napríklad alternatívny a súvisiaci tovar, nastaviť podrobné popisy a priradiť obrázky.

Záložku Internet v agende Zásoby môžete vyplniť pomocou povelu Záznam/Editácia/Upraviť záložku Internet…

Agendy ParametreKategórie internetových obchodov nájdete v ponuke Nastavenie/Internetové obchody. Zaradenie jednotlivých položiek do kategórií, priradenie parametrov, popisy tovaru a súvisiaci a alternatívny tovar nastavíte v agende Sklady/Zásoby na záložke Internet.