4.1 Firemné adresy

Pri dodacej adrese môžete evidovať telefón a e-mail. Zadané údaje sa budú prenášať automaticky s dodacou adresou.

Adresu firmy vložíte klávesom INSERT alebo stlačením tlačidla PU4_ikona_novy_zaznam.png na nástrojovej lište. Na nasledujúcich riadkoch vám popíšeme iba niektoré polia formulára, pričom podrobného pomocníka ku všetkým ďalším získate stlačením klávesovej skratky CTRL+F1 v príslušnom poli.

121_2_firemne_adresy.png 

Časť pre evidenciu adresy má dve záložky. Do záložky adresa vyplníte adresu sídla firmy. Ide o hlavnú, resp. fakturačnú adresu. Druhá záložka je určená pre adresu dodaciu. Vyplňte ju iba v prípade, že je odlišná od fakturačnej adresy. Uviesť môžete ľubovoľné množstvo dodacích adries. Tú, ktorú označíte ako východisková, sa bude automaticky zobrazovať na tejto záložke. Vyplnená dodacia adresa je vo formulári indikovaná žltou farbou záložky, takže sa rýchlo zorientujete.

Pri právnickej osobe sa po vyplnení DIČ automaticky do poľa IČ DPH za zadaný kód SK doplní IČ DPH.

Adresu novo zadávanej firmy môžete automaticky vyplniť na základe IČO. Pre túto funkčnosť je potrebné mať v agende Globálne nastavenie v sekcii CRM zaškrtnutú voľbu Načítať adresu po zadaní IČO. Akonáhle v agende Adresár zadáte identifikačné číslo (IČO) svojho obchodného partnera do príslušného poľa s popisom IČO, POHODA doplní automaticky údaje, ktoré sú pri príslušnej firme v Registri účtovných závierok a zo zoznamov Finančnej správy sa vyplní pole IČ DPH. V ostatných agendách sa po doplnení IČO najprv vyhľadá firma v agende Adresár a ak ju program nenájde vyplní údaje o adrese z Registra účtovných závierok a zoznamov Finančnej správy.

121n_2_overit_ICO.png

V agende Adresár môžete tiež overiť zhodnosť IČO s fakturačnou adresou, ale tu je samozrejme potrebné, aby údaje v sekcii Adresa boli už zaznamenané. Kliknite na 121n_1_ikona_I_O.png, resp. zvoľte povel Overiť IČO… z ponuky Záznam. Program skontroluje na registri účtovných závierok aktuálnosť zoznamov. V prípade nájdenia aktuálnejších zoznamov vás upozorní a ponúkne ich aktualizáciu. Ak sa rozhodnete zoznamy neaktualizovať, program neoveruje alebo nedopĺňa IČ DPH. Po aktualizácii zoznamov sa zobrazí Sprievodca pre overenie adresy na základe IČO a na základe zadaného IČO bude overená existencia príslušného ekonomického subjektu. Ak program obsahuje aktuálne zoznamy, zobrazí sa priamo Sprievodca bez výzvy k aktualizácii zoznamov. V prípade, že budete mať v programe POHODA rozdielne údaje v poli Firma, Ulica, Obec, IČ DPH a DIČ, je možné vykonať aktualizáciu podľa Registra účtovných závierok.

121_3_Sprievodca_pre_overenie_platnosti_IC_DPH.png

Pomocou elektronického systému VIES (VAT Information Exchange System) môžete overiť platnosť IČ DPH prideleného pre účely DPH v jednotlivých štátoch Európskej únie. Overenie IČ DPH je dôležité predovšetkým pre uplatnenie správneho daňového režimu pri obchodovaní s partnermi z krajín EU. Kliknutím na 122_ikona_I__DPH.png, resp. po zvolení povelu Záznam/Overiť IČ DPH (VIES)… sa zobrazí Sprievodca pre overenie platnosti IČ DPH v IS VIES. Na druhej strane sprievodcu sa ukáže výsledok overenia platnosti IČ DPH.

Ak je v agende Globálne nastavenie v sekcii CRM zaškrtnutá voľba Evidovať históriu overenia IČ DPH prostredníctvom VIES, ukladajú sa záznamy o jednotlivých kontrolách v systéme VIES do histórie. Údaje z nej je možné vyvolať povelom História overenia IČ DPH prostredníctvom VIES, ktorý nájdete pri príslušnom IČ DPH po kliknutí na ikonu 122_ikona_I__DPH.png.

Overenie adresy v zoznamoch Finančnej správy

Pomocou kontroly IČ DPH v zozname platiteľov DPH, rizikových platiteľov DPH a platiteľov osobitnej úpravy DPH môžete vykonať kontrolu IČ DPH na aktuálny Zoznam daňových subjektov registrovaných pre DPH, Zoznam platiteľov dane z pridanej hodnoty, pri ktorých nastali dôvody na zrušenie registrácie a tiež Zoznam platiteľov DPH uplatňujúcich osobitnú úpravu. Overenie je možné vykonávať automaticky po uložení dokladu v agendách Vydané faktúry, Vydané zálohové faktúry, Ostatné pohľadávky, Prijaté faktúry, Prijaté zálohové faktúry, Ostatné záväzky, Pokladňa Interné doklady, a to ak je v agende Globálne nastavenie v sekcii CRM zaškrtnutá voľba Overiť IČ DPH v zoznamoch Finančnej správy pri uložení dokladu. Kontrolu môžete spustiť tiež ručne z vyššie uvedených agend a tiež z agend Adresár, Zákazky, Prijaté ponuky, Vydané ponuky, Prijaté dopyty, Vydané dopyty, Prijaté objednávky Vydané objednávky voľbou Overiť IČ DPH (FS)…, ktorú zobrazíte kliknutím na 122_ikona_I__DPH vo formulári agendy, resp. z ponuky Záznam.

Informácie k niektorým poliam v časti Obchodné údaje

Nastavenie predajnej ceny k odberateľovi je k dispozícii v tých variantoch programu, ktoré obsahujú sklady.

 

Svojmu odberateľovi môžete prostredníctvom poľa Cena prideliť jednu z cenových hladín, ktoré máte zapísané v agende Predajné ceny. Pri zápise nového dokladu najprv vložte príslušnú adresu z adresára a až potom položky zo skladu. Zásoby sa vyskladnia v cenovej hladine, ktorú ste si pri adrese odberateľa sami uviedli. Svojmu odberateľovi tiež môžete v poli Forma priradiť špecifickú formu úhrady, ktorá sa po vložení adresy do dokladu automaticky nastaví.

Ak chcete vždy vidieť hlásenie o výške pohľadávok pri vložení adresy, zadajte hodnotu 0 (nula).

Ak chcete, aby POHODA pri vložení adresy do agend Vydané faktúry, Ostatné pohľadávkyPrijaté objednávky testovala, či nezaplatené pohľadávky odberateľa neprevyšujú určenú čiastku, uveďte tolerovanú výšku pohľadávok odberateľa do poľa Kredit.

Každému odberateľovi ľahko priradíte i iný počet dní splatnosti faktúr ako ten, ktorý je uvedený v poli Splatnosť pohľadávok v sekcii Pohľadávky v agende Globálne nastavenie. Pri vložení adresy do faktúry sa nastaví dátum splatnosti, a to pripočítaním počtu dní uvedených v poli Splatné k dátumu vystavenia faktúry. Rovnako tak môžete pri každom odberateľovi v poli Toler. splat. evidovať počet dní, počas ktorých ste ochotní tolerovať, že doposiaľ neuhradil vašu pohľadávku po splatnosti.

Pole Správa využijete vtedy, ak chcete pri vložení adresy obchodného partnera do dokladu zobraziť nejaké upozornenie.

Pri každom kontakte môžete individuálne nastavovať predkontáciu, členenie DPH, členenie KV DPH a sadzbu DPH pre textové a skladové položky, ktoré sa prenesú spolu s adresou do prijatej alebo vydanej faktúry. Na vyplnenie týchto údajov slúžia polia Predk. prij. faktúry, Predk. vyd. faktúry, Členenie DPH, Čl. KV DPH a DPH text/sklad. Pri vystavovaní faktúr pre partnerov, pri ktorých budú polia pre predkontáciu, členenie DPH, členenie KV DPH a sadzbu DPH prázdne, bude POHODA pracovať s hodnotami z užívateľského nastavenia. Pre každú adresu je možné zvoliť cudziu menu, v ktorej prebieha fakturácia.

Účet alebo pokladňa priradená pri konkrétnom kontakte v agende Adresár v poli Účet pre fakturáciu sa po prenose adresy do dokladu vloží do poľa Účet v agendách Vydané faktúry, Vydané zálohové faktúryOstatné pohľadávky. Zadaný účet vstúpi zároveň do tlačovej zostavy Upomienky faktúr v omeškaníUpomienky faktúr v omeškaní v cudzej mene. Ak toto pole zostane prázdne, preberajú sa hodnoty nastavené v agende Užívateľské nastavenie.

Do poľa Zodp. osoba môžete uviesť pracovníka, ktorý s konkrétnou firmou komunikuje. Vybrať je možné pracovníkov zadaných v agende Zodpovedné osoby. Na záložke Záznamy v agende Zodpovedné osoby uvidíte počet adries, v ktorých figuruje daná osoba. Kliknutím myšou alebo povelom Otvoriť po stlačení pravého tlačidla myši nad daným záznamom sa môžete prepnúť do zdrojovej agendy, kde priamo uvidíte výber dokladov vzťahujúcich sa k vybranej osobe.

Údaje vopred vyplnené v poliach Stredisko, ČinnosťZákazka sa budú automaticky prenášať do dokladov spolu s adresou obchodného partnera. Nemusíte ich preto vypĺňať pri každom doklade ručne. Tieto polia sa prenášajú tiež do udalostí vytvorených k dotyčnej adrese.

Pre zadanie kontaktných údajov, ako sú telefónne čísla, fax, e-mail alebo internetová adresa, môžete využiť vo formulári agendy záložku Spojenie, na záložke Ostatné môžete zase uviesť Skype kontakt, ICQ číslo a GPS súradnice obchodného partnera.

Vloženie adresy do dokladu v inej agende

Výklopný zoznam pre zrýchlený výber má obmedzenú kapacitu 100 záznamov. Ak potrebujete vyberať z väčšieho množstva kontaktov, je lepšie použiť výber priamo z adresára.

 

Údaje o svojich obchodných partneroch, ktoré máte v agende Adresár, ľahko vložíte do dokladov v iných agendách. Vo vybranej agende v poli Firma stlačte kláves F4 (myšou PU4_tlacitko_sipka_dolu.png) a rozbalí sa zoznam adries označených v adresári tlačidlami P1 (dodávateľ), resp. P2 (odberateľ). Ak chcete vyberať zo všetkých adries z agendy Adresár, stlačte kláves F5 (myšou PU4_tlacitko_tri_tecky.png). Výber požadovanej adresy potvrďte klávesom ENTER, prípadne zrušte klávesom ESC.

Pri vložení adresy do odberateľských agend, teda tých s dodacou adresou (napr. Vydané ponuky, Prijaté objednávky…), sa okrem adresy sídla firmy vloží i dodacia adresa (ak je vyplnená) a v tlačových zostavách bude potom uvedená v sekcii Konečný príjemca. Ak je pri adrese vyplnených viac dodacích adries, zobrazí sa pri jej vložení do dokladu dialógové okno Dostupné dodacie adresy, v ktorom si vyberiete požadovanú dodaciu adresu. Pomocou vyhľadávacieho poľa môžete automaticky filtrovať adresy obsahujúce zadávaný text.

124_1_dostupne_dodacie_adresy.png 

Adresné kľúče

Ideálna štruktúra rozčlenenia adries závisí od konkrétnych potrieb každej firmy a nie je možné uvádzať všeobecne platný návod.

 

Agenda Adresár je cennou a často využívanou databázou v každodennej podnikateľskej praxi. Sú tu uvedené záznamy rôznych typov, ktoré je potrebné rozčleniť do kategórií. Tým si zaistíte rýchlu prácu s adresárom a významne ušetríte svoj čas.

Adresár obsahuje polia a nástroje pre efektívnu organizáciu adries:

  • Polia SkupinyKľúče sú určené pre zápis ľubovoľného počtu textových kľúčov.
  • Šesť volieb logických kľúčov (P1–P6), ktoré môžete pomenovať v sekcii Adresár v agende Globálne nastavenie.
Na hromadnú úpravu kľúčov môžete použiť funkciu Upraviť všetko... z ponuky Záznam/Editácia, ak môžete používať administrátorské funkcie.

Použitie týchto polí a logických kľúčov je značne variabilné. Všetky možnosti, ktoré ich používanie ponúkajú, oceníte hlavne v prípade, ak je váš adresár obsiahly a skupiny obchodných partnerov a zákazníkov značne pestré.

124_2_skupiny.png

Výber textových kľúčov a skupín

Dialógové okno pre výber skupín, resp. logických kľúčov, a ich priradenie k aktuálnej adrese ľahko vyvoláte stlačením klávesu F5 (myšou PU4_tlacitko_tri_tecky_1.png) v poli Skupiny, resp. Kľúče.

Často používané SkupinyKľúče je dobré priradiť do zoznamu, ktorý je súčasťou databázy programu POHODA. Okrem týchto vopred definovaných skupín môžete do toho istého poľa adresára ručne zapisovať tie skupiny alebo kľúče, ktoré v zozname obsiahnuté nie sú. Tlačidlo PU4_ikona_zarazeni.png priradí všetky takéto skupiny do zoznamu hlavných skupín, ktorý potom vyvoláte stlačením tlačidla Zoznam.

Editačné pole dialógového okna Skupiny zobrazuje najskôr obsah poľa Skupiny v adresári, ktoré môžete doplniť ručne alebo môžete využiť možnosti zaškrtnutia jednej či viacerých dostupných skupín. Stlačením tlačidla OK prenesiete priradené skupiny do svojho adresára.

Stiahnutie programu POHODA Start
  • 500 záznamov v účtovnom denníku
  • 200 záznamov v peňažnom denníku v jednoduchom účtovníctve
  • 200 záznamov v agende skladových pohybov
  • 10 záznamov v agendách majetku a miezd
  • 100 záznamov v ostatných agendách
  • 20 použití funkcií pre prácu s údajmi

Meno a priezvisko:*
IČO:
Firma:
Ulica:
PSČ, Obec:*
E-mail:*
Odoslať a stiahnuť

Program POHODA Start
si už stiahlo 90133 užívateľov


POHODA Start má po registrácii časové obmedzenie do konca aktuálneho kalendárneho roka. Po uplynutí tohto obdobia bude možné nainštalovať novú verziu a pokračovať v bezplatnom používaní v ďalšom roku.

Akonáhle dôjde k prekročeniu limitu voľných záznamov alebo uplynie časové obmedzenie, budú tlačové zostavy označené slovom NEPLATNÉ.

Ak si neskôr kúpite plnú verziu programu POHODA, budete do nej môcť previesť všetky údaje vytvorené v programe POHODA Start a pokračovať s nimi ďalej bez obmedzení.

POHODA Start má bez registrácie limit 200 voľných záznamov v účtovnom denníku, resp. v peňažnom denníku a je možné ju používať 3 mesiace od prvej inštalácie na počítač (alebo do konca aktuálneho roka, ak je skôr ako o 3 mesiace od prvej inštalácie). Ak si prajete tieto začiatočné limity zvýšiť, zvoľte si stiahnutie s registráciou na záložke A v tomto okne. Registráciu je možné uskutočniť i neskôr priamo z programu POHODA Start.

Po vyčerpaní limitu budú tlačové zostavy označené slovom NEPLATNÉ.

Ak si neskôr kúpite plnú verziu programu POHODA, budete do nej môcť previesť všetky údaje vytvorené v programe POHODA Start a pokračovať s nimi ďalej bez obmedzení.

Ďakujeme, že ste si vybrali POHODU Start.

Na e-mail uvedený vo formulári obdržíte registračné číslo.

Nainštalujte program POHODA Start do svojho počítača. Pri spustení programu stlačte tlačidlo Registrácia. V sprievodcovi vyberte možnosť Zadať registračné číslo programu POHODA Start a na ďalšej strane vyplňte zaslané registračné číslo.

Ak sťahovanie nezačne do 15 sekúnd, kliknite na tlačidlo Stiahnuť

Stiahnuť

Ďakujeme, že ste si vybrali POHODU Start.

Ak sťahovanie nezačne do 15 sekúnd, kliknite na tlačidlo Stiahnuť

Stiahnuť
Stiahnutie programu Pitný režim POHODA
Vyplňte e-mail: